01
Юни 2022
На този въпрос, някои веднага биха казали „Да, щом се произвеждат и шофират“. Много потенциални собственици на електромобили обаче се разколебават от покупка защото не са сигурни в пробега, а други се тревожат за безопасността. Но пък тези коли се задвижват от силно запалими батерии, а навсякъде преминават електрически системи с високо напрежение. Затова е нормално тези машини да будят повод за безпокойство и сред останалите участници в движението. В действителност обаче електрическите автомобили са също толкова безопасни, колкото и всички други, благодарение на набор от функции, насочени към защита на пътниците и другите участници в движението. Ето защо:
Безопасни ли са електрическите автомобили при инцидент?
Важно е да се има предвид, че всички електрически автомобили са създадени, за да отговарят на същите строги изисквания за проектиране и производство като техните бензинови и дизелови събратя. По същество инженерите преминават през същия прецизен процес, за да направят тези машини възможно най-безопасни. И за да подчертаят упоритата работа, повечето производители след това подлагат своите предложения за електромобили на оценка по Euro NCAP, като почти всички подобни по размер и оборудване модели с вътрешно горене.
Здравите конструкции, обширните зони на смачкване и множеството въздушни възглавници гарантират, че пътниците са възможно най-добре защитени в случай на инцидент. Всъщност с допълнителната маса на техните батерии и необходимостта да се абсорбира увеличената енергия, която създават при сблъсък, може да се каже, че дизайнерите на електромобилите трябва да работят още по-усилено, за да постигнат изключителна устойчивост при сблъсък.
А рискът от възпламеняване?
Една проблемна област обаче е пожарът. Но замислете се, кола с двигател с вътрешно горене, нима не може да бъде предпоставка за пожар при силно запалимия бензин например. В действителност вероятността от възпламеняване на огън е толкова вероятна при електрическите автомобили, колкото и при тези с двигатели с вътрешно горене след челен сблъсък например.
Ако се случи най-лошото, най-големият потенциален проблем с литиево-йонната батерия на електромобила е нещо, известно като термичен бяг. Това означава, ако една от клетките се повреди и получи късо съединение, има шанс запалимият електролит вътре да се възпламени, ставайки все по-горещ и по-горещ, тъй като използва цялата натрупана енергия, изгаряйки над 1000 градуса по Целзий. Ако тази повишена топлина увреди съседните клетки, тя може да причини верижна реакция, при която стотиците или хилядите клетки също започват да горят във все по-ожесточен огън, който може да бъде невъзможно да се гаси – вместо това трябва да изчакате пожарът да „изгори“ навън.
Да, това звучи ужасяващо, но е изключително малко вероятно, особено с последното поколение електромобили, проектирани да неутрализират тази ситуация. Като за начало, батерията е много добре защитена в устойчива на сблъсък конструкция, която е монтирана възможно най-ниско в колата и възможно най-далеч от потенциални зони на удар. Дори една автомобилна компания (но чиито автомобили все още не се виждат по българските пътища) разработи две деформируеми алуминиеви конструкции от двете страни на предната преграда за един от моделите си. Известни като блокове SPOC (сериозен частичен сблъсък), те предотвратяват удара на предните колела в батерията по време на челен сблъсък.
Самите отделни клетки са заобиколени от усъвършенствани материали за промяна на фазата, които помагат за абсорбиране на топлина и намаляват риска от прегряване на близките клетки.
Опасно ли е електричеството от колата, при настъпил инцидент?
С такива електрически системи с високо напрежение, електромобилите също изискват специални мерки, за да се гарантира, че пътниците и служителите за спешна помощ няма да бъдат изложени на повишен риск при отзоваването на инцидент. Много електрически автомобили работят на 400 волта, но има и един автомобилен бранд, който пусна и кола с 800 волта на пазара. При тези видове напрежения всеки контакт с повредени кабели може да се окаже животозастрашаващ.
За щастие електромобилите имат системи за безопасност, които автоматично изолират батерията в случай на катастрофа. Когато различните сензори на автомобила определят, че е настъпил сблъсък, се запалват специални пиро-предпазители, които прекъсват високоволтовите кабели, ефективно изключвайки цялото захранване. А една немска компания е разработила система, която забива малък клин в кабела при задействане на въздушната възглавница.
Какво прави излъчвателят на шум?
Разбира се, не само пътуващите в електромобил имат опасения за безопасността. Пешеходците и велосипедистите също има защо да се притесняват. Всички знаем, че при пресичане трябва да спрем, за да се огледаме и ослушаме. Но последното може да се окаже предизвикателство защото електрическите коли са значително по-тихи от останалите. Рискът е повишен в градските райони, където скоростта е ограничена, а с това звука от гумите също е по-слаб. (Макар това да зависи и от настилката, по която се движите.) Според някои изследвания, с 40% нараства вероятността електрическите коли да участват в инциденти с пешеходци.
Затова в някои страни вече се прие законово изискване новите електрически превозни средства да бъдат оборудвани с електронен шумоизлъчвател. Повечето автомобили имат две устройства, обикновено монтирани зад предната и задната броня, които генерират звук с честота, подобна на двигател с вътрешно горене при подобна скорост. Това е особено забележимо при паркиране, като издава тихо бръмчене, когато колата маневрира.
Може ли да зареждате електрическа кола в дъжда?
Това е много разумен въпрос – все пак водата е проводник на електрическа енергия. Затова водата и електричеството никога не се смесват. Съвсем естествено възниква въпроса дали включването в електрическа система с високо напрежение, когато вали, не е рецепта за бедствие. За щастие реалността не е толкова страшна.
Като начало, щепселът за електрическо зареждане и контактът в колата са внимателно проектирани, за да се гарантира, че има много малко проникване на вода или частици мръсотия, докато самите зарядни станции са устойчиви на атмосферни влияния. По-важното е, че както зарядните устройства, така и бордовите системи на автомобила са достатъчно интелигенти и установяват с редица проверки за наличие на вода в някоя от връзките преди да започне самото зареждане. Накратко, можете да сте напълно спокойни, когато подадете ток към електрическата кола независимо от времето.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!