14
Април 2022
Изоставени пътни строежи, липса на поддръжка и катастрофи. Пред това е изправен авто транспорта у нас точно, когато метеорологичните условия позволят както да се изграждат нови пътища, така и да се обърне внимание на поддръжката на други, след края на зимния сезон. Вместо това ставаме свидетели на протести и парламентарни дебати, от които към момента не произхожда нищо. А ситуацията остава объркана и поради различните аспекти:
Какво искат протестиращите?
В такава обстановка вчера страна бе залята от протести. От една страна са фирмите, които са сключили договори за поддръжка на пътищата. Те искат над 1 млрд. лв. незаплатени за извършена от тях работа. От друга страна са „Автомагистрали – Черно море“, които също настояват за пари за свършена работа, но не за поддръжка, за строеж, с което се различават от останалите протестиращи фирми. На трето място са превозвачите, които негодуват от лошото състояние на пътната мрежа и алармират за огромните рискове от тежки катастрофи.
Какво прави изпълнителната власт?
Вчера Министерски съвет в лицето на премиера Кирил Петков обеща, пътните строители:
„Днес се надяваме предложението за моментално плащане на над 600 млн. лв. към строителните фирми, да мине през правна комисия. Това са 50% от парите, които им се дължат. Останалите 50% ще минем през експертна комисия, за да установим дали средствата са похарчени правомерно и да ги одобрим. Ако тези 600 млн. минат през зала утре, ще бъдат готови за отпускане и ремонтните фирми ще започнат работа веднага".
И въпреки, че предложението мина през правната комисия на Народното събрание, самият министър Гроздан Караджов коментира, че според него ще се реши главния проблем на хората – да започнат ремонтите и да се осигури безопасността на движение по пътищата. Той каза още, че за останалите въпроси не е чак толкова заинтересован, включително и за плащанията към фирмите, защото там е допуснат дефект в решението – не може с пари за 2022 г. да бъда разходвани от регионалното министерство за миналата година, защото ще бъде нарушение на Закона за държавния бюджет.
Какво предприе парламента?
Докато заседаваше правната комисия по предложението на Настимир Ананиев, с което да се даде възможност за отпускане на тези над 600 млн. лв., същото не успя да премине през парламентарната бюджетна комисия. Там депутати напуснаха, с което възникна липса на кворум. В правна също бе поискана поименна проверка за наличие на кворум, който бе потвърден. Затова тази сутрин бюджетна комисия се събира да заседава отново.
Какво може да се обърка?
Когато стигне до пленарна зала предложението за разплащане с пътно строителните фирми може да се натъкне на поредното прехвърляне на топката между законодателна и изпълнителна власт. Дори и в парламентарните комисии се чуват мнения, че не е работа на законодателната власт да взима подобни решения. Същевременно регионалното министерство зае позиция, че средствата, с които разполагат са предвидени със Закона за държавния бюджет за тази година, затова трябва да бъдат отпуснат пари от централни бюджет, което може да стане с решение на парламента.
Остава въпроса дали партиите от управляващата коалиция ще съберат достатъчно гласове, тъй като сред позицията на партньорите има разминавания в мненията. Напълно възможно е казусът да остане нерешен и да продължат дебатите по него и през следващата седмица.
Безспорно разходването на обществени финансови ресурс трябва да се случват по законов ред и с нужната отговорност. Но е вярно и, че всяко забавяне води до редица неудобства, включително заобикаляне по обходни маршрути, заради недоизградени пътища, а така също и до застрашена безопасност. В съседни на нас страни вече са започнати ремонти и строителство на пътища.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!