08
Март 2022
Нахлуването на Русия в Украйна може да намали световното производство на нови автомобили и камиони с милиони бройки тази година. Най-голям спад ще има за руско произвежданите автомобили, след като редица компании отказаха да работят или им е забранено да работят в страната.
След инвазията започнаха проблемите с доставки на важни компоненти, както за кабелните инсталации за автомобилите, така и за чиповете вграждани в тях. Очаква се ако конфликтът продължи, да се ограничат и други важни доставки на електронни чипове и катализатори, като някои от тях се произвеждат или материалите за тях се добиват в засегнатите региони. Кризата, която се оформя с конфликта, допълнително спомага за влошаването на пазара за авточасти и в комбинация с покачващата се инфлация, може да се очаква цените на автомобилите (нови и втора ръка) да расте още повече.
За американските и европейски потребители най-голям фактор е и увеличаването на цената на петрола. Според американската автомобилна асоциация "AAA", средната цена за един галон (3.78л.) е скочила над 4 долара, а това е най-високата цена от юли 2008г. насам.
Производството на нови автомобили вече е ограничено заради пандемията, но конфликта между Украйна и Русия също ще спомогне за влошаване на ситуацията. Очаква се производството на автомобили в Европа да спадне с над 700 000 броя на година. Пазарът за нови автомобили в Европа ще усети по-бързо ефекта, спрямо Америка и другите континенти.
Европейските производители като Ауди и Мерцедес Бенц планират да намалят произведения брой автомобили заради конфликта в Украйна и недостига на кабелни инсталации за тях. БМВ също е засегната от конфликта и се налага да спре поточните си линии в Мюнхен и Динголфинг, като дори се говори и за спиране производството на двигателите им в Австрия.
Очаква се също и руското автомобилостроене да бъде засегнато от мерките, като над половината от планираното производство за годината, няма да бъде осъществено. Песимистично погледнато, според данни на IHS Markit, се очаква глобално тази година да бъдат произведени с 3.5 милиона автомобила, по-малко заради недостига на чипове, а Украйна и Русия са ключов производител на неонов газ и паладий от които се произвеждат чиповете и катализаторите.
В дългосрочен план санкциите оказани на Русия, ще засегнат сериозно автомобилостроенето в страната, като за автомобилните производители изборът може да е по-лесен, отколкото за другите индустрии. Едни от най-големите производители на автомобили в света, произвеждат на руска територия своите модели, като някои от тях вече се противопоставиха и обявиха, че преустановят дейност в страната. Фолксваген излезе със становище, че преустановява дейност в страната, спирайки своите поточни линии в Калуга и Нижни Новгород, въпреки че делът на продажбите на нови автомобили с тяхната марка е 12% от общия брой продадени в страната. Друг производител, който се противопостави и наложи мерки за руския пазар, е Мерцедес. От компанията обявиха, че спират производството в своя завод в Русия и ще прекратят износа на леки автомобили и микробуси за страната. Проблемът не подмина и Renault-Group, които имат и дял в руския автомобилен производител АвтоВаз, и държат 40% от производството на нови автомобили в страната. Заради конфликта, акциите на компанията спаднаха с 30%, като за момента от Рено не дават официално становище. Тойота също обяви спиране на производствените си линии в Русия, защото санкциите прекъсват веригите им за доставки. Делът на продажби на марката в Русия е 5% от всички нови автомобили.
Редица компании, сред които "Дженерал Моторс", "Хонда", "Ягуар" и "Волво" обявиха, че ще прекратят износа на своите модели на руска територия. Пазара за автомобили в Русия е осмият в света по големина, отчитайки годишни продажби на нови автомобили от 1.6 до 1.7. милиона всяка година. Това е една десета от размера в САЩ за изминалата година и е около 2% от световните продажби на автомобили за 2021г.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!