07
Декември 2021
Тежката автобусна катастрофа на АМ „Струма“, която разтърси България и Северна Македония, стана повод за поредните медийни въпроси и обществени дискусии по темата за пътната безопасност у нас. В новинарската секция на сайта можете да откриете статии по темата за пътната безопасност и различни подходи, които се използват в други страни, за да бъде намален броя на тежките инциденти. Ние вярваме, че информираното с достоверни факти, гражданско общество може да променя и изисква политики, които да водят до по-добър живот.
Къде е България на европейската карта на пътните произшествия?
Според официалните данни на Европейския съюз, Швеция, Ирландия и Нидерландия са най-безопасните страни за шофиране. А Румъния, България и Хърватия са сред държавите с най-висок процент на произшествия и смъртни случаи. За мнозина няма да бъде изненадващ и факта, че 24% от загиналите по европейските пътища са жени, докато 76% са мъже. Зад волана жените са много по-бдителни шофьори и рядко предприемат маневри, които трябва да виждаме само в екшън филмите, но не и на пътя. Статистиката сочи и друг интересен, но същевременно тъжен аспект – 17% от загиналите по пътищата в ЕС са на възраст между 18 и 24 години, въпреки че те формират едва 8% от населението. Най-много тежки инциденти се случват с автомобили – над 44.6%, най-много на извънградски пътища – 53%.
Данните посочени в графиката са за 2019 г. Причината е, че до тази година имахме нормален ход на развитие на статистическите данни, който бе повлиян от настъпилата световна вирусна пандемия. Наложените ограничителни мерки за придвижване през 2020 г., принудително промениха честотата, продължителността и разстоянията изминавани с личен автомобил. Данните за 2020 г. го потвърждават, макар влиянието върху пътната безопасно да бъде трудно измерима – 18 загинали на един милион души в Швеция, а в Румъния – 85. Средно за Европа също има спад до 48 души на милион население.
Според официалната статистика в България и Румъния всяка година загиват близо 100 души на милион. В Швеция - около 22 души. Черната хроника дори е малко парадоксална, тъй като превозните средства на процентна база спрямо населението трябва да е по-висок в Швеция в сравнение с Румъния и България. Чехия, която по икономически напредък можем да поставим по средата между силно развитата Швеция и по-бедните социално-икономически България и Румъния отчита 58 смъртни случая на милион. Средно за Европа загинали са били 51 души на 100 млн.
Социално-икономическото сравнение е основателно, макар да няма пряка връзка между поведението на пътя и финансовата мощ на домакинствата. В повече или в по-малка степен, колкото по-нисък е доходът на глава от населението в дадена страна, толкова по-невнимателно е шофирането. Гражданското чувство липсва сред много водачи, които често не се интересуват да отстъпят място дори на пешеходците на определените за това места в много от страните.
Как Европа се справя с рисковете на пътя?
Нововъденията са сред положителните промени по темата за безопасността на пътя. През последните 10 години се наблюдава тенденция към намаляване на броя на жертвите на пътнотранспортни произшествия в ЕС. В сравнение с 2009 г. броят на загиналите по пътищата е намалял с повече от 10 000 души (-31%), от почти 33 000 на по-малко от 23 000 през 2019 г. Факт е, че през 2019 г. броят на загиналите при пътнотранспортни произшествия намалява с 2,5% спрямо 2018 г. Общият брой на загиналите при ПТП в ЕС е 22 756.
Кои са последните законодателни инициативи в ЕС?
На 5 октомври т.г. евродепутатите приеха резолюция относно рамката на политиката на ЕС за пътна безопасност, в която посочват основните стъпки, необходими за бъде постигната целта за нулеви смъртни случаи по европейските пътища до 2050 г. Те включват безопасни ограничения на скоростта (30 км/ч в жилищни зони), нулева толерантност за шофиране в нетрезво състояние и повече функции за безопасност в инфраструктурата и превозните средства. Това е в отговор на предложението на Европейската комисия за политика на ЕС за пътна безопасност за 2021-2030 г.
През същия месец Парламентът одобри правила за автомобилното застраховане, защитаващи по-добре жертвите на пътнотранспортни произшествия в целия ЕС. Новите регламенти все още трябва да бъдат официално приети от Съвета, след което страните от ЕС ще имат две години, за да ги приложат.
На 16 април 2019 г. евродепутатите приеха нови правила, за да направят 30 разширени функции за безопасност задължителни, като интелигентно подпомагане на скоростта, предупреждение за разсейване на водача и система за аварийно спиране. Прогнозите са, че те ще помогнат за спасяването на над 25 000 живота всяка година и минимум 140 000 случая на сериозни наранявания до 2038 г. Разчита се на технологичните иновации, тъй като човешката грешка е свързана с около 95% от всички пътнотранспортни произшествия.
За да се постигне по-голяма безопасност на пътищата, ЕС засилва правилата за управление на безопасността на инфраструктурата и работи за осигуряване на общи правила за самоуправляващите се превозни средства.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!