23
Ноември 2021
Какво е състоянието на автомобилния пазар през 2021 г?
Бъдещето на автомобилите принадлежи на задвижваните с електричество превозни средства. В България процента им остава изключително нисък, а закупуването на нови електромобили не дава изгледи за сега, на пътя да виждаме повече от тях.
Кога у нас ще има повече електромобили?
Това, което стана ясно е, че в новата оперативна програма „Околна среда“ е заложено да се осигуряват средства за закупуване на електрическа кола до 30% от стойността, но не повече от 6135 евро или малко под 12 хил. лв. Условието е бенефициента да върне друг автомобил стандарт ЕВРО 1 или по-стар и да живее в район, с доказани проблеми с въздуха. Крачка напред предвид това, че България е една от малкото страни, които до този момент продължава да няма ясни политики за стимулиране покупката на превозни средства, които замърсяват по-малко градския въздух. За сравнение в Гърция и Румъния осигуряват по-щедра помощ. Предстои да видим дали мярката ще стане реалност – не само дали ще бъде приета, но и дали ще бъде работеща на практика. Тъй като условията изглеждат трудно изпълними. От една страна средствата, които се осигуряват не биха оказали влияние върху решението за покупката на електромобил, тъй като тяхната продажбена цена е най-висока спрямо хибридните и конвенционалните модели и често е около 100 хил. лв. Това означава още, че в реалността ще се покрият по-малко от 30% от цената. От друга страна, бенефициентите, които могат да си позволят подобен разход, рядко използват автомобил произведен преди 31 декември 1996 г. Ден по-късно, от началото на 1997 г. се въвежда ЕВРО 2 и всички автомобили произведени след тази дата трябва да покрият този стандарт. Друг въпрос е, че обикновено производителите се заемат да въвеждат по-новия стандарт преди официалната крайна дата, изцяло поради производствени причини.
Друга положителна мярка са предвидените средства за изграждане на мрежа от зарядни станции по републиканската пътна мрежа. Освен цената, въпросът с наличната инфраструктура е водещ за решението за закупуване на електромобил. Двете трябва да вървят ръка за ръка, ако няма къде да заредите колата си – не бихте я купили. ОТ друга страна изграждането на зарядни станции е инвестиция, която е неоправдана, ако на пътя няма достатъчно коли, които да ги използват. В страна като Нидерландия, където има най-много зарядни станции на глава от населението, над 40% заявяват, че биха закупили електрически автомобил. В Норвегия, тези превозни средства са много популярни защото можете да спестите изключително много от транспортни разходи. В България, където цената на електрическата енергия остава най-ниската в Европейския съюз, въпреки ръста на цените, наблюдаван в енергетиката, използването на електромобил би имало смисъл. Но първоначалната инвестиция остава непосилна за голяма част от населението. Друг въпрос е, дългосрочната употреба на тези превозни средства. Може да се каже, че те не се създават, за да бъдат шофирани 15-20 години. Но няма категоричен отговор, тъй като те остават иновация, която тепърва ще доказва и разкрива своя потенциал.
Защо цената на автомобилите „втора ръка“ нараснаха в Европа?
В момента интересът към автомобилите на старо, но произведени в последните няколко години, е дори по-голям от обичайното. Това е така заради проблемите във веригата на доставки, които възникнаха вследствие на пандемията. Увеличеното търсене и понижено предлагане на важни ресурси и компоненти за автомобилната индустрия забавят доставката до търговските представителства и бъдещите им собственици. Ако се интересувате повече по темата можете да прочетете нашия анализ.
Картината на пазара на нови автомобили потвърждава до определена степен случващото се. От една страна за четвърти пореден месец у нас се отчита спад в продажбата им. От друга обаче страната ни заема девето място по ръст на продажбите на нови коли в Европа от началото на годината. Данните са на Европейската асоциация на автомобилните производители.
Но ако в България, където покупателната способност на населението е основната причина за закупуване на използван автомобил, то настоящата ситуация доведе до промяна в поведението на купувачите в Европа и по целия свят. Интересът е насочен предимно към превозни средства с дизелови двигатели. За сега у нас цените се запазват без съществена промяна, но дилърите биха си позволили по-малки отстъпки.
Какъв е смисълът от хибридите?
Ако сте решили да преминете една стъпка напред в бъдещето – хибридните коли са най-добрата опция. Ще разполагате с двигател с вътрешно горене, но същевременно ще можете да правите икономия от електромоторът. Не бива да забравяме наличните безплатни станции у нас, когато се наложи да зареждате с ел. ток. Когато избирате хибрид трябва да знаете, че те не са еднакви. Съществуват четири вида хибридни автомобили и дори има разлика в цената им, която все пак не е голяма, ако желаете да седнете зад волана на подобно возило.
Повече подробности в следващата част, където ще разгледаме приликите и разликите между колите с двигатели с вътрешно горене и хибридите и как автомобилите които използват гориво и тук работят.
Следва втора част.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!