Вижте първа част, за опитите на Берлин да се справи с мръсния въздух.
Повече автомобили по немските пътища
Често гости в немските медии настояват пред гражданите, че те нямат друг избор, освен да заменят колите си с претъпкани автобуси и влакове, или с велосипеди. Сигналите от Европейския съюз са такива, сякаш политиците вече са готови да сложат край на двигателите с вътрешно горене и да преминат изцяло към електрически автомобили. Реалността обаче значително се различава от прогнозите. Цената на електрическите автомобили е непосилна за редовите работници издържащи се с месечна заплата, което ще ги принуди да използват обществен транспорт, велосипеди и скутери. За разлика от публичните транспортни услуги, личният автомобил осигурява комфорт и сигурност, като същевременно е на разположение на собственика си денонощно. Употребата на велосипеди и други подобни средства, не винаги е най-удачно, защото не всеки град е пригоден за използването им, ако има множество стръмни улици, а метеорологичните условия не винаги позволят безопасно придвижване –вятър, дъжд, сняг. Не на последно място е спортната форма и възрастта, които са от значение за използването на велосипед.
Колите са там, където са алтернативите
Междувременно използването на автомобили се увеличава и то точна там, където необходимостта от тях, би трябвало да бъде по-малка. Проучването показва, че увеличението на собствениците на автомобили е завишено не в селските райони, където би могло да се предположи, че допълнителна причина за закупуването на личен автомобил е лошият обществен транспорт, а именно в големите градове, където автобуси и влакове са на разположение през цялото време. От 25-те най-големи града, в 22 от тях има ръст, сред тях Берлин, Хамбург, Хановер и Кьолн, а трите, в които има спад са: Мюнхен, Волфсбург и Инголщат, където се намират централите на някои немските автомобилни компании. Там много от превозните средства са служебни автомобили и поради ограничителните мерки, употребата на коли силно е намаляла.
Все повече градове в цяла Европа постепенно спират достъпа до центъра на града за автомобили и джипове в името на чистият въздух, като същевременно подтикнат жителите им да използват автобуси, влакове и велосипеди. Но това е привидна тенденция за отдалечаване от колите, опровергана от числата – германците желаят повече автомобилите, дори когато изминават по-малко километри. Броят на регистрираните автомобили се е увеличил до над 48 милиона в края на 2020 г. – рекордна стойност, според която на всеки 1000 граждани се падат 580 автомобила. Тенденцията се очаква да се запази и увеличението да продължи в идните години.
Нарастващата употреба на автомобили не засяга единствено Германия. Сравнихме данните за регистрираните автомобили от два независими източника – тенденцията показва непрестанно покачване както в Западна, така и в Източна Европа. Изключение от тренда настъпва през 2020 г., която бе трудна година за целия свят и по-обясними причини повлия на продажбите и на нови коли, така и на самото им производство. За периода 2014 – 2019 г. Португалия, Испания и страната известна с любовта си към велосипедите – Нидерландия, са с най-голям процентен скок. Както ще разберете от продължението на статията – страната на лалетата е водеща и в друг показател, който отново подкрепя използването на автомобили.
Влиянието на COVID-19
Микроскопичният китайски вирус продължава да оказва своето влияние върху икономическото поведение на хората. Неговото въздействие е направило използването на автомобили в Европа по-привлекателно поради възможността от ограничаването на социалните контакти и изолацията, която колите дават. Също така пътуванията са станали по-кратки заради наложените ограничения. От тази гледна точка електромобилите могат да отговорят на промяната в начина на живот на милиони европейци. Особено на живеещите в градските зони, където има повече налични зарядни станции. За да се случи това обаче възникват редица други, все още нерешени въпроси. Например: важно е да се подобри качеството на живот в градските центрове с осигуряване на безопасно придвижване на велосипедисти и пешеходци. Но така достигаме и до въпросът за жизненото пространство. Възможен отговор е градовете да се разрастват на широко, заемайки по-голяма площ. Консолидирането на жизненото пространство звучи добре, но то води до дисбаланс в инфраструктурата.
Следва продължение.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!