17
Юни 2021
Чипирането на автомобилите – 10 въпроса и отговора
Остава по-малко от месец до въвеждането на новите удостоверения за технически преглед, които ще бъдат придружени от криптиран екостикер. Промените, въведени от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИААА), имат за цел да групират автомобилите в пет екогрупи, спрямо степента им на замърсяване на въздуха. Така местните власти ще могат да налагат временни ограничения за движението на автомобили в определени градски зони, според установената екогрупа. Повече информация ще научите в тази статия, а в настоящата допълваме с отговори на въпросите, които все още може да стоят пред някои водачи.
⚠️ Важнo!
След въвеждането на новите стикери, членовете, абонатите и клиентите на СБА ще доплащат 4лв при посещение за годишен технически преглед. Сумата покрива точно цената, която СБА заплаща за стикерите към държавата. ⚠️
Новият екостикер ще бъде поставян в пунктовете за извършване на Годишен технически преглед (ГТП). Така екологичният тест ще стане ежегодна и неотменна част от проверката за техническа изправност на автомобила. По изключение от това правило, автомобилите, на които се извършва първа регистрация в МВР, няма да минават през пункт за ГТП, а проверката ще се случва в Пътна полиция. Стикерът ще се залепва от вътрешната страна на предното стъкло, под огледалото за обратно виждане. Във фейсбук страницата на СБА, редица шофьори изразиха притеснение дали стикерът няма да пречи на видимостта. Наше проучване установи, че подобна практика, съществува в Швейцария, но там се поставя винетния стикер, чийто размер е еднакъв с българския му еквивалент преди да бе въведена електронната винетка.
Ако предстои да преминете през ГТП едва през 2022 г., то може да получите екостикер в пункт за ГТП, след като бъде извършена само проверката за замърсяване.
Тъй като въведените екогрупи от ИААА не съвпадат с европейските стандарти, то можем само да предположим, в коя екогрупа ще попадне даден автомобил, спрямо Евро стандарта, който покрива. Причината – подходът към всеки автомобил ще бъде индивидуален, според стойностите, отчетени по време на проверката. Приложената таблица е съставена въз основа на чл. 37а от Наредба №Н-32 за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на ППС и може да служи само като ориентир, но единствено проверка в ГТП пункт ще установи екогрупата на автомобила.
Екогрупа |
Евро стандарт – бензин |
Евро стандарт – дизел |
Първа |
Евро 1, 2 преди 1996 г. |
Евро 1, 2 преди 2002 г. |
Втора |
Евро 1, 2, 3 преди 1998 г. |
Евро 4, 5 преди 2007 г. |
Трета |
Евро 3, 4, 5, 6 преди 2009 г. |
Евро 4, 5, 6 преди 2009 г. |
Четвърта |
Евро 5, 6 след 2009 г. |
Евро 5, 6 след 2009 г. |
Пета |
Електрически/хибриди |
На пръв поглед, новият стикер няма да предоставя много информация, от него ще може да бъде видяна само екогрупата, в която попада колата, регистрационния номер и датата на прегледа. Но стикерът е с чип, който съдържа много повече данни. Местната власт ще има достъп единствено до регистрационния номер и екогрупата. Чипът обаче ще съдържа и криптирана техническа информация за автомобила, до която достъп ще имат в МВР, пунктовете за ГТП и ИААА.
При продажба на автомобила, предишният собственик не бива да се притеснява, че ще бъде глобен, ако купувачът извърши нарушение. Тъй като чипът няма да съдържа никакви данни за собственика, а те ще се установяват по служебен ред, то при пререгистрация, в МВР ще фигурират данните на новия собственик.
Кметовете на населените места ще могат да решават какъв да бъде териториалния обхват и броя на зоните, продължителността на ограниченията, и за автомобилите от кои екогрупите ще се отнасят. Това, което е ясно е, че територията на цяло населено място няма да се превръща в зона с ограничение. По всяка вероятност градоначалниците на най-големите градове в страната биха могли да се възползват от това правомощие и да наложат забрани в дни, в които се отчита повишено замърсяване на въздуха.
Независимо къде живеете, със сигурност ще получите екостикера, при явяване за ГТП след средата на следващия месец. Ако пътувате до населени места, в които потенциално биха били въведени ограничения, би било добре да се сдобиете предварително с такъв стикер. Ако не – можете да изчакате до следващото явяване в пункт за ГТП.
За нарушители ще се следи с камери, а ако такива бъдат установени – глоби. Но настоящите камери са „слепи“ за данните от чипа в екостикера. След монтирането на допълнителни устройства, те вече ще могат да следят както екостикерите, така и за пътни нарушения, за които ще се издава електронен фиш. Това на практика ще разшири и спектърът от нарушения, за които се налага електронния фиш – не само за превишена скорост и липсваща застраховка „Гражданска отговорност“.
Цената на ГТП зависи изцяло от пазара и всеки пункт сам определя тарифата си. Потенциалната възможност от поскъпване идва от по-високата цена на стикера – вече с чип. От друга страна допълнителната проверка ще изисква повече работа и време на служителите. На трето място идва и изискването от януари 2022 г. уредите в техническите пунктове да бъде свързани с електронната система на ИААА. Данните ще бъдат криптирани, а институцията ще връща потвърждение дали са покрити изискванията и в коя екогрупа попада превозното средство.
Освен свързаността между уредите за диагностика в пунктовете за ГТП и ИААА, ежегодната диагностика на колите ще започва с премахване на стария екостикер, за да се удостовери, че колата е в съответния пункт и преминава през нужните тестове.
⚠️ Важнo!
След въвеждането на новите стикери, членовете, абонатите и клиентите на СБА ще доплащат 4лв при посещение за годишен технически преглед. Сумата покрива точно цената, която СБА заплаща за стикерите към държавата. ⚠️
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!