19
Май 2021
Хибридните автомобили, които разполагат както с батерия, така и с двигател за вътрешно горене за задвижването си, и все още стоят редом до напълно електрическите автомобили, скоро ще бъдат изключени от категорията на най-екологичните превозни средства. На практика тези коли са преходно технологично решение, а не край на иновациите. Експерти сочат, че разходът за гориво и емисиите на въглероден диоксид са недостатъчни, за да покрият повишаващите се изисквания на Европа.
Какви са плановете?
Нов финансов регламент на Европейския съюз предвижда забрана на производителите да поставят хибридите в групата на „устойчивите“ превозни средства след 2025 г., с което потенциално ще възпрат купувачите. Същевременно готвените нови правила за ограничаването на вредните емисии, сред които и на азотни оксиди, ще повишат разходите за производството на такива автомобили. Целите на тези реформи е да се ускори преходът към напълно електрически превозни средства и да се постигнат поетите климатични ангажименти.
От друга страна ще се промени и отношението на автоиндустрията, които инвестират десетки милиарди евро в създаването на хибриди, третирайки ги наравно с електрическите автомобили. Ако бъдат приети, промените ще наложат изменения в стратегиите на редица компании, чиито планове към момента са да произвеждат и продават хибридни коли поне до края на това десетилетие. Все пак промяната е в ход за европейската автомобилна индустрия – към 2028 са планирани за производство 28 хибридни модела и 86 напълно електрически. Дискутираните предложения биха довели до 50% дял на електрическите автомобили до 2030 г. в Европа и съответно 40% и 25% в Китай и САЩ. Притесненията на европейските автопроизводители са, че преждевременно съкращаване на преходния период ще създаде затруднения в продажбата на този вид коли при налично търсене. Това би се случило за твърде кратък срок на фона на потребителските съмнения около практичността на напълно електрическите коли и недостига на зарядни станции.
Неутралната икономика
Достигането на климатична неутралност, изисква почти всички коли по европейските пътища да произвеждат нула емисии до 2050 г. Нови правила, които към настоящия момент са на етап „чернова“, дават възможност на екологични групи да настояват за премахване на субсидиите за хибриди. Според проучване на Международния съвет за чист транспорт от септември 2020 г. разходът на гориво и отделяните емисии на въглероден диоксид са до четири пъти по-високи от одобрените за хибридни коли. Причината – собствениците не ги зареждат достатъчно често. Нещо повече, при шофиране в режим на двигател, се отделят повече въглеродни емисии от обикновените автомобили, заради повишеното им тегло, което води след себе си и увеличен разход на гориво.
Заключението на еко групите е, че от гледна точка на околната среда, хибридите са по-вредни от технологията, която трябва да заместят. Променената позиция контрастира на доскорошната положителна нагласа на еко активистите. Автомобилните производители защитават хибридите – използвани правилно, с електричество като основен източник на енергия, а горивото като резервно, отделят много по-малко емисии от конвенционалните автомобили. Те добавят, че моделите са популярен преходен избор за потребителите, които искат по-екологично пътуване.
Фактите сочат, че…
Продажбите на този вид коли в ЕС са се утроили до 507 000 автомобила през 2020 г. или почти колкото са закупените напълно електрически возила – 539 000. Колко точно инвестират компаниите в производство на хибриди е трудно да се определи, тъй като се обявяват само общи разчети за задвижвани с електричество коли, но според някои анализатори за периода 2020 – 2024 ще бъдат инвестирани 200 милиарда долара. Германски инженерни специалисти изчисляват, че вграждането на батерия, мотор и електроника към автомобил с двигател с вътрешно горене, за да се направи хибрид струва до 4000 евро на превозно средство. Европейските производители са разделени по въпроса дали да се борят за хибридните модели или да насочат финансовия и политически капитал за ускоряване на неизбежния скок към изцяло електрически превозни средства с настояване за по-добра инфраструктура за зареждане на целия континент. Според представители на авто индустрията технологичните подобрения ще направят бъдещите хибриди по-малко зависещи от горивата, а това ще ги направи още по подходящи за употреба дори и след края на десетилетието. Не се очаква всички шофьори да се насочат към изцяло електрически коли в следващите девет-десет години, тъй като при дълги пътувания, почивки или теглене на каравана/ремарке, би имало нужда от надеждна инфраструктура от зарядни станции, което остава ключов въпрос.
Какви са останалите аргументи и въпросителни около ползите, вредите и бъдещето на хибридните автомобили ще научите скоро в продължението.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!