22
Февруари 2021
Какво трябва да знаете за екотаксите и европейски стандарти?
Мнозина собственици на автомобили, при регистрацията им се налага да заплатят и продуктова такса по популярна като екотакса. Размерът на сумата по това еднократно заплащане варира за различните видове моторни превозни средства – за автомобили е по-ниска и съответно нараства, ако става дума за камион например. За всичко, което трябва да знаете като собственик на лек автомобил касаещ екотаксите и общоевропейските екологични стандарти за МПС-та, ще научите от статията.
Какво означават европейските стандарти за емисии?
Историята на единните стандарти е дълга – регламентите за емисиите са от 70-те години на миналия век. Реално обаче Евро 1 – се въвежда през 1992 г. С него катализаторите стават задължителна част при производството на нови автомобили и подобрения при впръскването на гориво, което се превръща в стандарт. И така до Евро 6, въведен през есента на 2015 г. Тези регламенти стават все по-строги с времето що се отнася до приемливите стойности на емисиите на отработените газове, за МПС-та в Европейския съюз и Европейското икономическо пространство.
А причината за въвеждането на стандартите за емисии е пряко свързана големия принос на авто транспорта за влошеното качество на въздуха, редом до индустрията и производството на електроенергия. Европейският съюз се стреми да ограничи емисиите на азотни оксиди (NOx), въглероден оксид (CO), въглеводороди (HC) и твърди частици (PM). А ефекта от стандартите е видим – днес 50 нови автомобила замърсяват колкото само един произведен през 70-те години.
Еднакви ли са стандартите за различните видове двигатели?
Не, не са еднакви, а причината е, че бензиновите и дизеловите двигатели отделят различни емисии. Дизеловият двигател произвежда твърди частици – затова е въведен дизелов филтър за твърди части, често изписван като DPF. Въпреки това обаче остава един проблем – съществува разлика между стойностите при тестово измерване и отделянето на емисии на азотни оксиди при дизеловите двигатели на пътя. А това води до повече емисии в атмосферата от прогнозните. През 2017 г. в Европейския съюз се въведе RDE тест за реалните емисии при шофиране, който да намали несъответствието.
Какъв е евро стандарта на моята колата?
Използвайте таблицата за експресна справка:
Ако автомобилът е произведен/регистриран след |
Емисионен стандарт |
31 декември 1992 г. |
Евро 1 |
1 януари 1997 г. |
Евро 2 |
1 януари 2001 г. |
Евро 3 |
1 януари 2006 г. |
Евро 4 |
1 януари 2011 г. |
Евро 5 |
1 септември 2015 г. |
Евро 6 |
2025 г. |
Евро 7 |
Въпреки данните в таблицата е възможно двигателят на дадена кола да отговаря на по-стар стандарт, тъй като е била в производство преди официалното влизане на новите изисквания. Тоест, ако автомобила е закупен през януари 2016 г., то това не означава, че със сигурност е Евро 6, тъй като може да е бил сглобен преди 1 юни 2015 г. с двигател покриващ нормите на Евро 5. За да бъдете сигурни – направете справка при конкретния производител.
Ако превозното средство е по-старо и не попада в горната таблица, по всяка вероятност няма европейски стандарт. Ако все пак се озовете с него в град, където има зони ограничаващи движението на автомобили под определен стандарт ще ви бъде забранено да влизате в определени часове и трябва да предварително да помислите за маршрута си.
Защо трябва да знаем евро нормите за емисии на автомобила си?
Стремежът на Европа да осигури чист въздух за своите граждани е пряко свързан с намаляване на емисиите, включително произведени от пътния транспорт. Ако пътувате из Стария континент е добре да знаете, че местните власти в редица градове налагат зони за чист въздух и ограничават или забраняват придвижването на най-замърсяващите автомобили. У нас също се предприемат подобни мерки. През тази седмица Народното събрание прие на първо четене промени в Закона за атмосферния въздух. Ако те бъдат обнародвани в Държавен вестник, то местните власти ще могат да налагат ограничения и глоби при неспазването им. Нещо повече – не възрастта, а степента на замърсяване, която ще бъде установявана при годишния технически преглед, ще бъдеш водещ фактор.
Какъв ще бъде размера на екотаксата?
Друг въпрос, който касае собствениците е задължителното заплащане на екотакса при закупуване на нов автомобил или нов внос от чужбина – такъв, който ще бъде новорегистриран. Може да направите бърза справка от долната таблица, а точна информация ще научите от търговеца на автомобила, който сте избрали.
Евро стандарт за емисии |
Изминали години от датата на производство/пускане в продажба |
Цена с ДДС |
Степен на замърсяване |
Евро 6 |
Нови – до 6000 км или по-малко от 6 месеца от първата регистрация |
125 лв. |
Ниско |
Евро 6, Евро 5 |
До 5 години |
192 лв. |
Ниско |
Евро 5, Евро 4 |
От 5 до 10 години |
290 лв. |
Ниско |
Евро 4, Евро 3, Евро 2, Евро 1 |
Над 10 години |
308 лв. |
Високо при Евро 1 и Евро 2 |
Възможно е при преходен период за въвеждане на нов стандарт, двигателят на даден автомобил да отговаря на по-ниските или по-високите критерии – това зависи от производителите, техните решения и производствен капацитет към съответния период.
Какво предстои за европейските стандарти за емисии?
Благодарение на евростандартите, емисиите бяха намалени. Но дизелгейт скандала разкри, че има още път, който да бъде извървян. Европейските институции вече работят по новите стандарти Евро 7 за бензиновите и дизеловите двигатели. Това, което се очаква е те да бъдат последните, преди автомобилите с двигатели с вътрешно горене да бъдат спрени от производство. Въвеждането им се очаква около 2025 г.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!