11
Януари 2021
Шведската инициатива Vision Zero за свеждане на загиналите вследствие на пътни инциденти до 0 води до анализ на ограниченията за скорост по различните видове пътища заедно с преглед на пътните стандарти. За повишаване на безопасността и по-добър контрол на пътя при ограниченията на скоростта се използват камери за пътна безопасност и ISA системи.
Най-важният фактор, влияещ върху безопасността при движението по обществени пътища, е скоростта. Това заключение е направено след множество проверки и изследвания от въвеждането на концепцията Vision Zero до днес. Възприетият основен принцип при определяне на ограниченията на скоростта е, че тя трябва да отговаря на техническите стандарти на пътищата и превозните средства.
В градските райони на Швеция отделянето на незащитените участници в движението, пешеходци и велосипедисти от автомобилите е решаващо за определяне на максималната допустима скорост.
В провинцията също се следва подобен принцип на разделение на движението, но и на нормата за крайпътните зони – те са решаващи фактори за зададените ограничения на скоростта. Какво означава това? На практика се позволява скорост над 80 км/ч. само по пътища, при които участниците в двупосочното движение са разделени с ограничителни бариери. Обикновено това не са стандартните за нашите пътища мантинели, а гъвкави кабелни бариери. Също така е задължително да липсва възможност за противоположно движещи се автомобили да се сблъскат челно или странично. Това са т.нар. 2+1 пътища, а единственото изключение от това правило са участъците с малко трафик.
За първи път подобна пътна отсечка от типа 2+1 е отворена за обществено ползване в Швеция през лятото на 1998 г. Това било част от експеримент на път с голям брой фатални инцидент, но първоначално бил посрещнат със значителен обществен скептицизъм. Промяната обаче се оказала добро решение при намаляването на челните сблъсъци. От края на 90-те години досега в употреба са около 3000 км пътища, следвайки модела 2+1 макар и с направени технически промени. Но от гледна точка на шофьорите дизайнът им остава еднакъв – по една лента в двете посоки и една средна, отделена с разделителна бариера, променяща посоката на всеки 1 до 3 километра.
Друго решение, доказало положителния си ефект в практиката, са кръговите кръстовища, които все повече заместват тези със светофарни уредби. Те имат свойството да забавят ритъма на движение. Ако все пак се случи съприкосновение между две МПС-та, последиците не са сериозни, колкото биха били при традиционното пътно пресичане. Причините са различните ъгли на удара и по-ниските скорости. Изборът между кръгово кръстовище и такова със светофари изразява новия възглед при пътната безопасност, въведен с Vision Zero. И тъй като концепцията дефинира, че основен проблем не са катастрофите сами по себе си, а инцидентите, водещи до смърт и травми за цял живот, заключението е, че:
В Швеция е въведена система за Автоматичен контрол на движението. Тя извършва наблюдение на скоростта с помощта на камери за пътна безопасност. Тяхната цел е да намалят средната скорост по най-опасните пътища и по този начин да намалят броя на смъртните случаи и сериозните наранявания. Тази система се управлява от Шведската транспортна администрация и Шведския национален полицейски съвет.
Проследяването на работата на системата от двете държавни институции се извършва редовно и резултатите са добри. Превозните средства на национално ниво, които са уловени да надвишават ограничението на скоростта е нисък – по-малък от 5 процента.
Годишното проучване на Шведската транспортна администрация показва, че над 70% от шведите са с положителна нагласа към камерите за пътна безопасност. Тази тенденция е постоянна – още от началото на проучванията на общественото мнение, започнали през 2006 г.
Друг ефективен инструмент, който помага на водачите да се съобразяват с ограничението на скоростта, е ISA – абревиатура за Интелигентна адаптация на скоростта. Това е система в автомобила, която използва информация за положението на превозното средство спрямо ограничението на скоростта, въведено в сила за конкретното местоположение.
ISA е утвърдена в практиката технология, която казва на водачите какво е ограничението на скоростта. Ако то е надвишено, някои ISA системи предупреждават водача чрез звуков сигнал. В други, педалът за газта вибрира или оказва съпротивление. А в трети – автоматично намалява скоростта. В бъдеще ISA ще стане дори още по-интелигентна и ще съобразява метеорологичните условия и пътната обстановка. Освен в Швеция, системата е тествана и в Нидерландия, където също са отчетени положителен ефект и по-ниски скорости.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!