20
Октомври 2020
В поредица от статии заедно с Матс-Оке Белин, старши съветник в Шведската автомобилна администрация, ще Ви представим идеите, залегнали в концепцията Vision Zero. Нейна цел е да намали броя на загиналите при пътни инциденти до нула.
Иновативната политика за пътна безопасност Vision Zero започва на около 3000 км на север от България – в Швеция. Началото дава група експерти, работещи в Шведската пътна администрация. Те представят концепцията си през 1995 г., но първоначално предложенията им срещнали скептицизъм. Впоследствие обаче идеите им придобиват повече популярност, а с това и подкрепа. Година по-късно Министерството на комуникациите поставя сред приоритетите си пътната безопасност. Благодарение на политическата подкрепа от всички партии и кооперацията между всички заинтересовани страни в страната Vision Zero се налага като държавна политика. През есента на 1997 г. шведският парламент приема с голямо мнозинство концепцията Vision Zero.
Започва от Швеция, но днес мерките по инициативата Vision Zero се прилагат в различна степен и в други части на Европа, Северна Америка и Азия. Тя преобръща традиционния възглед за пътната безопасност наопаки. Vision Zero изхожда от етичната гледна точка, че никой не трябва да загине или да получи травми за цял живот в пътен инцидент. Това означава, че възприятието за безопасността в автотранспортната система съвпада с ценностите, които важат за безопасността в обществото като цяло. В трудовия живот, както и в секторите на железопътния, корабоплавателния и въздушния транспорт се приема, че не трябва да настъпват смъртни случаи в резултат на произшествия. Защо автомобилният транспорт да бъде по различен?
Според Vision Zero основният проблем на пътя не е, че се случват инциденти, а че инцидентите водят до смърт или трайни увреждания. Концепцията подчертава факта, че пътнотранспортната система е цялост, в която различни компоненти като пътища, превозни средства и участници в движението трябва да бъдат да взаимодействат помежду си, за да се гарантира безопасността. От съществено значение за предотвратяването на сериозни произшествия е пътищата и превозните средства да отговарят на възможностите на хората, които ги използват.
Vision Zero е дългосрочна цел. При постигането ѝ се залагат междинни цели за постепенното свеждане на жертвите на пътя до 0. През първите 10 години от въвеждането ѝ целта не бива постигната – намаляване на годишния брой загинали на пътя наполовина – под 270 за 2007 г. Загиналите през 2007 г. в Швеция са 471, а за сравнение в България те са 1006. След независими проучвания се установяват недостатъци и се прилагат нови мерки, които представяме накратко в таблица:
До 2007 г. |
След 2007 г. |
Заинтересовани страни, различни от правителството и публичните органи, които имат потенциал да допринесат за целта, не са участвали в разработването на целите |
Сътрудничество със заинтересованите страни при разработване на междинни цели |
Определянето на целта за смъртните случаи не дава достатъчно насоки за предприемане на ефективни мерки |
Междинни цели, изразени както по отношение на общия резултат за безопасността (смъртни случаи и тежки наранявания), така и по показателите за ефективност на пътната безопасност. Тези показатели описват състоянието на пътното движение, например: трафик, дял от обема на трафика по обществените пътища с високо ниво на безопасност. Условията се основават на концептуалните принципи на Vision Zero. |
Управлението на работата по пътната безопасност е било неясно и недостатъчно |
|
Мониторингът и оценката на текущата дейност са неадекватни |
Систематична оценка на ефективността на пътната безопасност ежегодно. Тя се основава на редовен анализ на крайния резултат при смъртните случаи и тежките наранявания, но също и на показателите за ефективност на пътната безопасност. Оценката се извършва в тясно сътрудничество с широк кръг от заинтересовани страни в областта на пътната безопасност. |
Първоначално работата по безопасността на пътното движението е фокусирана върху управлението по правила. При реализирането на Vision Zero управлението по правила все още съществува, но заема по-малко място, отколкото в миналото. Въведени са нови мерки, при които системността и управлението по цели са основни подходи.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!