29 юни е определен като Националния ден на безопасността на движението по пътищата. Това е причина да обърнем внимание на последния проект за промени в Закона за движение по пътищата (ЗДвП). Ще разгледаме какви са предложените промени в ЗДвП и до колко те дават решения на проблемите в пътната безопасност.
Въпреки че в края на миналата седмица реално приключи общественото обсъждане по новия проектозакон, някои от заложените идеи така и не бяха отразени. Част от предложените промени са свързани със събираемостта на глобите и застраховка „Гражданска отговорност“. Проектът е подготвен от Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" и Министерството на вътрешните работи.
Една от основните промени касае актовете и наказателните постановления, които да бъдат заменени с фишове при административни нарушения с изключение на шофиране без винетка. С тях ще се отнемат и контролни точки. Фишовете ще могат да се обжалват в 14-дневен срок пред районния съд. При заплащане на фиш до две седмици от неговото издаване ще се заплаща само 70 на сто от наложената санкция, а ако след обжалване съдът потвърди глобата, то тя ще бъде дължима в пълния размер.
Как ще се връчват фишовете?
Вносителите искат да улеснят процедурите по връчване на фишовете. Това ще се случва присъствено, но и в отсъствието на нарушителя. При втория вариант, освен по пощата, се предвижда служители, определени от министъра на вътрешните работи, да извършват задължително две посещения до постоянния адрес за връчване на фиша. Ако нарушителят не бъде открит там, той ще бъде известен със съобщение, поставено на „таблото за обявления или в интернет страницата на съответната структура за срок, не по-кратък от 7 дни, след изтичането на който фишът се смята за връчен.“ Нововъведение е изпращането на имейл, предоставен от водача при издаване или подмяна на свидетелството за управление на МПС.
Какви са аргументите на вносителите?
Според институциите „не са редки случаите на нереализиране на административнонаказателна отговорност поради изтичане на установените в закона давностни срокове.“ В мотивите за предложените промени е записано още, че шофьорите с много нарушения се чувстват безнаказани, което повишава риска от катастрофи, а това води до неизпълнение на целите на приетото пътно законодателство. Друг аргумент на вносителите е, че чрез използването на съвременни технически средства ще се съкратят сроковете по административнонаказателното производство и ще се спести от ресурса на МВР.
Какви са критиките към измененията?
От сайта на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ), които имат задължение да съгласуват всеки законопроект на изпълнителната власт за наличието на корупционен риск, изтъкват съображенията си относно така предложените промени. От Комисията посочват риска от корупция, тъй като се концентрират властнически правомощия в служителя на МВР, който едновременно изготвя фиша и налага наказанието като определя вида и размера му. Освен това риск от корупция възниква и в друг аспект – фишът се налага в присъствието на свидетел, който обичайно е вторият патрулиращ служител.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!