06
Януари 2020
Новата 2020 година идва с три важни новини за автомобилистите – същите, с които посрещнахме и 2019 година: нови данъци, тол системата и системата „бонус-малус”.
Само година след като промениха формулата, по която се изчислява данъкът върху превозните средства, ето че се задава нова промяна в ставките. Както добре знаете, тогава мярката засегна най-вече по-старите МПС, чийто собственици трябваше да платят по-висок налог. Сега се очертава същото за притежателите на автомобили в част от общините. В някои населени места обаче местните управници обявиха, че ще има намаление за еко автомобилите.
В предпоследния работен ден от старата година на извънредно заседание Столичният общински съвет гласува промяна в Наредбата за местните данъци и такси. За автомобилите със стандарт Евро 5 и Евро 6, които в София са около 188 000, няма да има промяна в компонента за екологичност. За останалите близо 600 000 леки и товарни автомобила до 3,5 т, които нямат евростандарт или имат евростандарт от 1 до 4, ще има увеличение на ставката за екологичност, като тя ще бъде максималната по закон. Увеличението ще бъде между 10 и 40%. На практика това ще се отрази само на превозни средства на възраст над 15 години.
Освен коефициентът за екологичност, ще нарасне и коефициентът за мощността на автомобила, който също участва във формирането на общия данък МПС. Става дума за автомобилите над 100 к.с., като ръстът ще е между 10% и 15% спрямо минималните нива по закон.
При представянето на проектонаредбата през ноември от управата на общината представиха примерни изчисления. Според тях за една кола на възраст над 20 години с категория Евро 2 и мощност от 200 к.с. ще се плаща 326 лв. данък при 222 лв. за 2019 г. В таблицата може да видите още подобни примери.
Ако имате автомобил с мощност 149 киловата:
Столична община
Законът не прави разлика дали автомобилът се задвижва на газ, бензин или дизел, независимо, че едните замърсяват повече от другите. Има данъчни облекчения обаче за електрически автомобили, които специално в София дори не плащат за паркиране в синя и зелена зона.
В София данък плащат около 787 000 МПС до 3,5 т. Досега те са били облагани по минималните ставки в Закона за местните данъци и такси, което довело до спад в приходите – до октомври 2019 г. били събрани 86 млн. лв. спрямо 96 милиона за същия период на 2018 г., отчетоха от кметството. С увеличението на данъка върху превозните средства се очаква да влязат допълнително 18 милиона лева, които ще се насочат предимно за подобряване на градския транспорт.
Колко точно ще платите, може да проверите с електронен калкулатор на данъка.
Освен данък върху превозните средства, Столична община ще вдига и данъкът на сделките с имоти и МПС – вместо 2,5% общината ще събира по 3% върху всяка сделка.
След София, „за” увеличение на данък МПС се обявиха още редица големи градове, но има и общини, които гласуваха за намаление на данъка върху превозните средства. В портала за обществени консултации много малка част от общините са публикували свои проекти на Наредби за промяна на ставките, така че не може да се направи обобщение къде и с какъв процент ще се вдигне налога.
Тол системата
В последните дни на старата година премиерът обяви, че тол системата за тежкотоварните автомобили, която по-рано през годината той нарече печатница за пари, може да тръгне от 15 януари и дори призова подчинените му да я пуснат още на 6 януари, понеделник. Засега официален старт не се предвижда за Йордановден. Иначе в закона е записано, че стартът трябва да стане до 1 март 2020 г. Очакванията на гражданите и бизнеса са, че това ще се отрази на цените на стоките и услугите и в крайна сметка ще рефлектира върху всички хора. От АПИ обясниха, че увеличението ще е минимално, но превозвачите дадоха да се разбере, че това няма да е така. Увеличение ще има и в цените на автобусните билети.
Дни преди Коледа Министерски съвет прие и Тарифа на таксите за 6500 км републиканска мрежа – магистрали, първи и втори клас пътища, които попадат в обхвата на тол системата. Според тарифата товарните автомобили с тегло между 3,5 тона и до 12 тона, ще плащат от 4 до 7 ст. на километър, в зависимост от емисионния клас на превозното средство.
Тежкотоварните автомобили с тегло над 12 т и с две или три оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 11 ст. и 22 ст. на километър за автомагистрали, между 10 ст. и 21 ст. на километър - за първи и втори клас пътища.
Тарифата за автобусите с тегло над 12 тона ще е от 5 ст. до 9 ст. на километър за автомагистрала, от 4 ст. до 8 ст. на километър за първи клас пътища и от 3 ст. до 6 ст. на километър за втори клас пътища. Автобусите с тегло до 12 тона ще плащат от 4 ст. до 8 ст. на километър за автомагистрали, от 3 ст. до 7 ст. на километър за първокласни пътища и от 2 ст. до 5 ст. на километър за второкласни пътища.
С тарифата се определя и компенсаторната такса, която се дължи, ако товарен автомобил ползва платената пътна мрежа без тол такса. За камиони между 3,5 т и 12 т тя е 150 лв., за камиони над 12 т с две до три оси - 450 лв., за тежкотоварни превозни средства над 12 т с четири и повече оси - 750 лв., за автобусите - 150 лв. Компенсаторната такса се заплаща с цел да се избегнат административните санкции. Тя не е санкция, а по-висока пътна такса, която осигурява свободно придвижване по платената мрежа до 23:59 часа на деня, в който е наложена.
Ако водачът откаже да плати компенсаторна такса на място, той трябва да заплати т.нар. максимална тол такса, за да продължи пътя си.
Цените на е-винетките за всички категории пътни превозни средства остават непроменени. Уикенд винетката за леки коли е 10 лв., седмична - за 15 лв., месечна - за 30 лв., тримесечна - за 54 лв. или годишна - за 97 лв. Камионите и автобусите с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т ще продължат да ползват е-винетка до въвеждането на тол системата, не по-късно от 1 март 2020 г. Цените на дневните, седмичните и месечните винетките за тях остават без промяна.
Системата „бонус-малус”
Темата с въвеждането на системата „бонус-малус” ще бъде на дневен ред и през тази година. Всъщност тя трябваше да влезе в сила от 1 януари 2020 г., но публикуваният модел на Комисията за финансов надзор срещна много неодобрителни коментари и повдигна много въпроси, затова стартът бе отложен за пролетта на 2020 г. Ако не последва ново отлагане, реално системата ще заработи от 2021 година.
Това, което КФН предлага в момента, е най-тежките нарушители на пътя да плащат до 400% по-скъпа "Гражданска отговорност", а изрядните шофьори да ползват отстъпка до 25%.Така в първия случай едните ще плащат до 1200 лв. (ако приемем, че средната застрахователна премия е 300 лв.), а в другия може да падне до 225 лв.
Проверете кога изтича шофьорската ви книжка
През 2020 гозина изтича валидността на 2 249 711 лични документи на български граждани. Над 622 000 от тях са шофьорски книжки, над 996 000 са лични карти и над 630 000 са паспорти.
МВР съветва гражданите да подновят личните си документи преди да е дошъл крайният срок на валидност и дори съветват това да стане колкото се може по-рано, преди да се извият големите опашки пред гишетата.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!