30
Декември 2019
Прага – София, Стефан Илиев
Škoda Motorsport отпразнува своя най-успешен сезон в своята 118-годишна история. През 2019 г. марката спечели 30 титли. По този повод Škoda Motorsport сърба всички свои шампиони на традиционната пресконференция в края на годината. Екипът от Млада Болеслав имаше страхотен сезон 2019, в който спечели световната титла във категорията WRC 2 Pro с Кале Рованпера и Ян Копецки. Триумфира в пет регионални рали първенства на ФИА. Също така и в 23 национални първенства, където пилоти с Škoda Fabia R5 спечелиха титлите. Сред тях бяха и българските рали шампиони – Мирослав Ангелов и Георги Гаджев.
Преди пресконференцията всички присъстващи журналисти и гости, седнаха отдясно на мястото на навигатора на световния шампион Кале Рованпера и на другия заводски пилот Ян Копецки. Преди това техническият директор на тима Ерик Момей обясни как се правят настройките на състезателната кола за различни видове настилки. Отчета се различни параметри на окачването, на скоростната кутия, задвижването. Правят се тестове, обработват се данните и тогава се променят показателите на автомобила. За успешното представяне на една кола са важни няколко неща – разпределението на теглото, настройките, избора на гуми, но най-голям процент – повече от 50% се пада на качествата на пилота.
За да разберем наистина колко е важен пилота, а също и настройките за различни видове настилки, нас, журналистите ни повозиха на двете състезателни заводски Škoda Fabia R5 Evo. Колите бяха с окачване за макадам и гуми за такава настилка, но не за едри камъни. Трасето бе специално избрано с дължина около 5 км в гора, в околностите на градчето Добриш. Беше съставена комбинация от различни настилки – гладък макадам, прави със скокове, черен горски път с коловози и малко асфалт. Завоите бяха разнообразни – и бързи, и обратни, и затворени…
На мен ми се падна да бъда отдясно на Ян Копецки. Изживяването е невероятно, а на правите, той караше на места с над 150 км/ч. Колата има уникално спиране, особено когато на правата при максимална газ, Ян трябваше да спре и да я хлъзне за някои от обратните завои. Всеки момент имаш чувството, че предницата отива към канавката от вътрешната страна на завоя. В същото време Копецки контриар с волана, измъква я и дава газ. Дори му остава време да ме пита как се чувствам. Казвам му: „Прекрасно!“ Повярвайте, емоцията е невероятна!
Безспорно най-голям успех Škoda Motorsport в WRC 2 Pro, като спечели всички световни титли – при пилотите с Кале Рованпера, при навигаторите с Йоне Халтунен и при производителите WRC 2 Pro. За последната титла, която чешкият производител печели за пета поредна година, освен шампиона Кале Рованпера, принос има и Ян Копецки с навигатори Павел Дреслер и Ян Хлоушек. Най-интересното е, че Škoda Fabia R5 Evo няма нито едно отпадане по технически причини през цели сезон. След две успешни години в чешкия заводски отбор, младият Рованпера и навигаторът му поемат друго предизвикателство. Те ще карат за заводския отбор на Toyota.
Освен тези призьори, на подиума излязоха и 23-те екипажа, които са спечелили титли в националните първенства, като са участвали с заводски подготвени автомобили. От Škoda Motorsport се гордеят, че успяват да задоволят интересите на совите клиенти, като им дават побеждаваща кола. Досега от завода за състезателни автомобили са излезли повече от 320 коли Škoda Fabia R5.
На награждаването Мирослав Ангелов и навигаторът му Георги Гаджев бяха повикани втори, след шампиона на Белгия. Те получиха награди както всички шампиони. Стана ясно, че Миро Ангелов очаква в началото на 2020 г. и новата си състезателна кола Škoda Fabia R5 Evo. Тя вече е поръчана в Млада Болеслав, където заедно с Георги Гаджев бяха на посещение в завода.
Ден по-късно стана ясно, че Škoda Motorsport няма да участва в WRC със заводски отбор в световния шампионат през 2020 г. Въпреки това Оливър Солберг подписа договор с тима. От 2015 г., когато бе представена Skoda Fabia R5, тази кола печели първенството на WRC 2 всяка година. От тима катапултираха в WRC шампиони като Есапека Лапи (2016), Понтус Тидеманд (2017) и Кале Ровапрера (2019). Тази година Солберг спечели рали в Америка, Естония и Латвия, включително победа в дебюта си на ERC в Латвия. Солберг се смята за естествен наследник на Рованпера, който е с година по-голям. Синът на световния рали шампион от 2003 г. Петър Солберг ще започне през следващия месец рали Монте Карло в собствения си Volkswagen Polo R5. В същото време Ян Копеки ще кара за отбора на чешки вносител в WRC 2.
Директорът на Škoda Motorsport Михал Храбанек каза пред журналистите: „Предизвикателството за следващата година е различно. Няма да имаме заводски екип в WRC, но ще подкрепим клиентските. Продадохме повече от 350 автомобила, а клиентите очакват специално ниво на обслужване, резервни части и консултации за настройката, реконструкцията на трансмисията и двигателите. Продажбата на този брой автомобили носи огромен ангажимент и не бихме искали да разочароваме нашите клиенти. След една от най-успешните ни години в WRC, няма причина да се върнем отново и да покажем, че автомобилът отново е надежден и конкурентен. Знаем, че екипът е способен да спечели. „Сега е шансът на частните отбори да спечелят първенството с наша подкрепа. Ние не напускаме, а оставаме в шампионата и търсим някои подобрения с Fabia R5. Не се притеснявайте! Škoda не напуска автомобилния спорт."
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!