21
Ноември 2019
Автомобилната администрация ще направи нов опит да затегне контрола при шофьорските изпити и при техническите прегледи на автомобилите. Това стана ясно на пресконференция, на която беше представен проект за надграждане на електронни регистри и системата за контрол в ИА „Автомобилна администрация“ (ИА „АА“).
В момента при техническите прегледи в пунктовете първо се сканират документите и в реално време се отразява проверката, като същевременно председателите на комисиите правят и проверка на данните. Не винаги обаче водачите представят оригинални документи като част І на свидетелството за регистрация, а вместо това носят ксерокопия, обясни зам.-директорът на Агенцията Дамян Войновски. Понякога при лошо копие данните не си личат и това налага операторът да въвежда ръчно данни, което води и до грешки. Има случаи на неволно допуснати неточности, но в практиката са засичани и случаи, когато умишлено се вкарват неверни данни за автомобила. При подобни ситуации пунктът се санкционира, но това е много трудно за установяване в реално време, защото годишно в страната има над 2 милиона прегледи на автомобили, призна Дамян Войновски.
Промяната, която ще се направи, за да се ограничат измамите, предвижда свързване на информационната система на ИААА с тази на МВР. Свидетелството за регистрация на автомобила пак ще се сканира, но ще се въвеждат ограничен брой данни - регистрационният номер на автомобила, данни на собственика, марката, модела и типа на возилото. Всички останали данни ще се извличат от системата на МВР. Ако се направи опит за ръчно вкарване на неверни данни, прегледът на автомобила няма да може да продължи.
„Установихме, че в някои пунктове въвеждат различни данни за собственика, за да продължи проверката, ако има неплатен пътен данък“, призна още Войновски. „Най-голямата измама е смяната на две цифри в ЕГН-то, за да попадне проверката при друг собственик, който не дължи пътен данък“, обясни Бойко Рановски.
До края на годината автоматично ще се извлича и информация и за валидна застраховка „Гражданска отговорност“.
Относно шофьорските изпити по този проект са направени промени на изпита по теория. До него ще се допускат кандидат-шофьори само при пълно съвпадение между представения документ и информацията, съдържаща се в базата данни на МВР. Досега били засичани опити кандидат-водачи да се явяват с фалшифицирани лични карти – например несъответствие между данните в документа и снимката на кандидата. С новата връзка между регистрите на ИААА и МВР такова лице вече не може да бъде допуснато до изпит, защото веднага се установява, когато има разлика между снимката на документа и снимката, която се съхранява в базата данни на МВР, обясни още Войновски.
В ръководената от Бойко Рановски Агенция се предвиждат и много промени, касаещи и работата на служителите. Всички екипи ще бъдат оборудвани с таблети, принтери и ПОС терминали. Така ще се знае къде са позиционирани и какво правят в реално време екипите на 27-те административни звена на агенцията. Софтуер ще разпределя и конфигурира екипите на случаен принцип без никаква човешка намеса. Така ще се елиминира субективният фактор при сформирането на проверяващите екипи. Софтуер ще определя кое превозно средство е рисково и то ще бъде спирано, за да се избегне субективният фактор. Инспекторите електронно ще сверяват данните от документите на шофьора и камиона. При издаване на акт, той по електронен път ще се изпраща при административния наказателен орган. При случаите на провинения, извършени от чужденци, актът ще може да се издава в реално време чрез наличните в автомобилите на проверяващите принтери. Те ще разполагат и с пос терминали за незабавно събиране на наложените санкции на чужденци. След дежурство всеки екип ще бъде инспектиран колко превозни средства е проверил, какви актове е съставил и т.н.
Разработват се електронни услуги за гражданите, които ще изискват или електронен подпис, или лицево разпознаване. Европейският проект е на стойност 990 000 лева.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Съюзът на българските автомобилисти в партньорство със ЗД „ДЗИ“, проведе дискусия на тема “Опасното поведение на водачите и безопасността на пътя”.
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!